Mathis Avondts tweede in Britse off-road koers

De Rutland-Melton CiCle Classic is al jarenlang een pareltje op het programma van de ploeg. De UCI 1.2 koers staat voornamelijk bekend om haar off-road wegen waar in de 177 kilometer lange koers voornamelijk over gekoerst wordt. Niet zomaar off-road wegen, maar menig achtertuin en boerengrond zijn voor één dag het decor voor deze speciale wielerwedstrijd.

De renners van Parkhotel Valkenburg komen ieder jaar graag terug naar deze koers. En dat was ook te zien in deze editie. De ploeg nam op de beslissende sectoren het initiatief en trok veelal ten aanval. Otto van Zanden zat lange tijd solo vooruit, wat hem de bergprijs en een speciale prijs opleverde, door als eerste de tussensprint te passeren die lag op grond van een van de boeren. Van Zanden won hiermee zijn gewicht in bier en tevens de bergprijs. Ook in de daguitslag eindigde hij kort: het Friese talent werd zesde.

De solo van Van Zanden zou in diepe finale stranden, waar hij samen met Mathis Avondts in een achtervolgende groep terecht kwam. Achter de winnaar sprintte de Vlaming Avondts naar een tweede stek, zijn tweede podiumplaats van dit seizoen na zijn zege in Brussel-Opwijk eerder dit jaar. Niek Voogt werd dertiende, waardoor het ploegenklassement ook werd gewonnen.

Mathis Avondts na afloop van de koers: ‘De koers verliep voor de ploeg vanaf de eerste strook meteen heel goed. We konden meteen van voren koers maken, wat in deze koers erg belangrijk is. Zo gauw je in de achterhoede belandt, kom je in de problemen. Dat wilden we voorkomen, dus waren we constant gegroepeerd. Na zestig kilometer, het tweede cruciale punt, konden Otto en ik na een steil klimmetje wegrijden met een groepje. ‘Later sloot Niek nog aan en zaten wij met drie vooraan.’

 

In de diepe finale zou een elite groepje dus strijden voor de winst. Van Zanden en Avondts waren nemen Parkhotel Valkenburg vertegenwoordigd: ‘We werkten de hele dag goed samen en richting de laatste gravelstrook dunde de kopgroep sterk uit, waardoor we met zeven overbleven. Vijf kilometer voor de finish valt de uiteindelijke winnaar aan, nadat Otto al veel werk moest opknappen. Ik zou voor de eindsprint gaan en in de vijf man achter de winnaar win ik de sprint voor plek twee.’